tisdag 24 maj 2011

Må lite lite bättre tips.

Eftersom jag själv är nere i en enorm svacka så kan jag ju lika gärna använda mig lite utav den. Just nu är det inte mycket som hjälper, men jag kan ha mina stunder i vardagen och vissa saker upprepar sig och funkar. Dom tillfällena och trixen kan jag dela med mig av!

     Jag skriver det i punkt form för det är ju mitt favorit sätt ;)

                     Tankar
  • Bara för att man känner en sak behöver den inte vara sann.
Jag har själv väldigt svårt för att tro på saker om jag inte känner dom. Även om jag vet att jag fick VG på provet och jag vill vara glad över det så känner jag mig inte glad över det och då är inte den lyckan jag vill känna riktig, då har jag inte "värd" att vara lycklig om jag inte känner det....   (helt sjukt jag vet, ja kämpar med det) eller som att jag känner att ingenting i mitt liv är roligt, fast jag egentligen långt in vet att vissa saker vissa stunder kan jag faktiskt le åt och känna en gnutta glädje av.. Men i den situationen är ju inget roligt då är det inte verkligt för mig att det finns saker som är det. Hänger ni med på vad jag menar eller är jag helt ute och snurrar?
  • Bara för att folk är elaka, taskiga, ointresserade, stressade eller vad det nu kan vara så är det inte personligt riktat till mig.
Just nu tar jag allt personligt. Allt som jag kan vrida och vända till min nackdel, vrider jag trehundra varv och lite till på. Problemet är bara att det är bara jag som blir lidande, det är faktiskt inte mitt fel att en kompis är på dåligt humör och är otrevlig, eller att en lärare vägrar lyssna. Det är ju deras problem egentligen!
  • Bara för att jag gör fel, betyder det inte att jag är fel
Det är faktiskt en sjukt viktig punkt, jag kan inte hjälpa att jag mår dåligt och låter det kanske gå ut över en lektion då jag inte gör någonting på den. Bara för att jag gör fel, eller skulle svara fel på någonting eller gör misstag betyder inte det att jag ÄR misstaget.

          Färdigheter

Nu har jag faktiskt tagit fem stycken från  (http://www.shedo.org/?v=page&pkey=skills). Det är en sjukt bra sida som har massa tips som man kan göra när man mår dåligt eller vill skada sig själv! Dessa är då mina favoriter som jag försöker använda:
  1. Dansa hysteriskt till vild musik.
  2. Gör tvärtom. När du vill skada dig själv, gör något mysigt eller trevligt istället. Tex bada badkar eller se en film.
  3. Alternativ istället för att skada sig själv, krama en isbit i handen.  (man tror inte det ska göra så ont men det gör sjukt ont haha)
  4. Välj ett föremål, till exempel ett suddgummi och försök komma på 30 saker man skulle kunna använda det till.
  5. Om du inte kan göra något åt smärtan, bli medveten om den. Känn den fullt ut, acceptera den och kom ihåg att den inte kan skada dig.

Sen har jag egna som jag upptäckt själv och som jag själv upplever funkar ibland..
  • Kolla på Vänner (tv serien). Hur mycket jag än "vill" förneka det så hur dåligt jag än mår kan jag i alla fall le åt vänner. Vänner får mig att le och oftast så småning om skratta och glömma bort världen utanför.     Om ni inte gillar vänner ta en annan komendi serie!
  • Tvinga mig själv att umgås eller göra saker, det är i och för sig inte så ofta jag tvingar mig själv utan det är mer min underbara mamma som tvingar med mig ut på saker för att jag inte ska ligga i sängen och dö en hel dag men det händer att jag ibland tar mig i kragen och gör nåt vilket oftast hjälper lite grann.
  • Spela gitarr kan ibland funka faktiskt. Jag med världens sämsta tålamod men jag klarar det då kan ni ;)


    Tro inte att ja kommit på allt detta själv, det är människor omkring mig som påmint mig om saker vissa saker och då har jag fastat för några, andra inte. Jag e ingen positiv människa nu och vill inte försöka utstråla att jag är bäst på dessa knep för det är ja verkligen inte! Jag är en stor pessimist och är ofta negativt inställd till dessa knep och knop, men ibland funkar det faktiskt. Och jag tycker någonstans att har du en liten liten känsla av att jo men just idag skulle det kunna vara skönt/ kännas lite lättare/ är lite intressant eller what ever så tycker jag ni ska testa! Det är ju faktiskt inte ovärt att göra det och sen kan ingen säga att ni inta försökt. Vem vet kanske funkar det, jag har blivit förvånad många gånger när jag själv testat.


    Lycka till och kom ihåg att man behöver inte vara bäst i världen på alla saker. Det finns bara en av dig och du behövs! Jag tror att alla är här av en anledning, så det är bara att hitta den för världen skulle verkligen inte bli den samma utan just dig.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar