fredag 22 oktober 2010

Vem jag var, och vem jag nu är

Det är som en ny värld att må bra. Allt är så sjukt annorlunda och ibland kan jag själv tycka det är rätt svårt att veta hur man ska vara/göra i den friska världen. 
    Något jag är helt säker på det är den sjuka världen. Jag har levt i den jätte länge och inte minst i den allra mörkaste delen av den de senaste två åren. Jag vet precis hur det är att må dåligt. Men ja har inte den blekaste aning om allt  i den friska världen. Det är ibland ett stort hinder för mej och min väg att kunna må bra. Jag lär mej fortfarande och det är nog någonting som hör till läkningsprocessen. 


I den mörka världen var jag en tjej som ständigt sträva efter att få vuxna att förstå och se att jag mådde dåligt. Något jag själv tyckte var en stor del av mej var mitt självskadebeteende. Ja va hon som alla trodde va nån annan. ingen hade nån aning om vad som egentligen hände. Jag var i skuggan en trasig skäl utan så mycket ork. På utsidan såg alla en lite tyst tjej som såg ut att vara som vem som helst. Men inte på insidan. Och min roll i det sociala va att hålla en slags mask, för att det är fult att prata om att man mår dåligt och speciellt att man skär sej det är bara i de flesta andras ögon patetiskt och dåligt, fast än att jag ofta bara ville dra upp byxorna och visa mina söndriga vrister och få folk att tycka synd om mej och ge mej uppmärksamhet på ett bra sätt. Jag visste precis vad ja kunde säga och inte säga till BUP och vad som var okej att berätta för resten av människorna jag försökte prata med utan att få dom att se in i det svartaste hålet som tog plats inuti mej. För det va på något sätt omöjligt. För min önskan va att nån såg det mörkaste hålet och kunde se och förklara för mej vad som hände där. Men samtidigt var det förbjudet att komma så nära. Ingen var att lita på och ja visste aldrig vad som skulle hända ifall nån såg.


Men nu har jag ingen aning om hur man reagerar när man tex mår dåligt i den friska världen. Det är inte riktigt att börja gråta gömma sej och skada sej tills det går över. Känner oftast inte heller att den taktiken funkar eller verkar något vidare lockande vilket jag tycker är väldigt skönt! Men hur beter jag mej mot människor när jag har kvar ärr efter nåt som jag inte längre riktigt vill visa upp? Hur är man när man är social utan att behöva fokusera på att dölja? Vem är jag nu utan det jag hade innan? Vad strävar jag efter? vad kan/ska jag säga till folk om det som fortfarande förföljer mej ibland och är anledningen till att jag är den jag är idag? och anledningen att jag gör vissa saker som ja gör de.
Vem vill jag vara och vad vill jag göra med resten av min framtid jag har planerat att leva i den friska världen?


Det är kamp, en balansgång jag dagligen kämpar med. Det är ingen rak väg och det är inte lätt. Men jag står med båda benen där de ska vara, jag har kontrollen (för det mesta ;) ) och jag bestämmer hur det ska gå till. Allt är i nu läget skärmande stabilt. Hoppas bara det fortsätter såhär...

4 kommentarer:

  1. utan att känna dig så vet jag att det kommner att gå bra för dig i den friska världen, en tjej med så mycket insikt och så mycket djup och mod går det bra för. Förstår att du inte vet riktigt hur man skall vara men vem fan vet det?! Vi försöker alla fatta hur vi skall passa in och vi letar väl alla efter vem vi är, men jag lovar för en tjej som dig kommer det att gå bra, riktigt bra, du har ju redan fattar hur mycket som helst.
    Peace and love

    SvaraRadera
  2. Vilka otroligt värmande ord! Vet inte vad ja ska säga mer än tack! tack för att du läser det jag skriver, tack för att du kommenterar det jag skriver och tack för att du tror på mej!

    SvaraRadera
  3. Tycker att du låter väldigt intelligent för din ålder. Något du uppenbarligen INTE har problem med, det är att skriva! Du skriver jättebra och liksom fångar upp läsaren. Jag trodde jag skulle klicka ned fönstret med din blogg efter max en minuts läsning, på samma sätt som jag gör med i stort sett alla andra bloggar jag klickar mig igenom, men icke! Här fastnade jag.

    SvaraRadera
  4. Haha nej skrivandet när det väl gäller någonting jag tycker om att skriva om och när det inte finns några regler så känns det som att jag är rätt okej i alla fall.
    Gud vad glad jag blir! Det är ju meningen och ja kan förstå folks första intryck av bloggen, de är bara massa text. Hade jag själv kommit in på min egen blogg så hade jag inte ens börjat läsa den. Därför försöker jag jätte mycket med att skriva saker som är intressanta!

    Tack för din kommentar! Den värmer och stärker mer än du kanske tror

    SvaraRadera